Rajin2 la Click sini ye!!

Me & Hubby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, December 24, 2010

Cite Hari Raya Haji 2010 & Akikah Irfan

** lg entry basi

kan aku ckp.. entry disember aku byk entry yg dh tak ikut kronologi & guna gear reverse.. hehehe..

Aku ni nk jugak cite pasal hari raya haji, wlupun hari raya haji tak brp meriah sgt compared to raya puasa tp ttp nk cite gak.. coz raya haji tahun 2010 adalah turn kt kg aku..

So, malam raya aku smpai kt kg tok kt kedah.. tok dh siap2 buat ketupat.. kuih raya pun biasa2 je.. byk yg beli je.. mostly kuih tradisional, kerepek2, n aku pun ada bawak balik sejenis kuih raya.. sambutan tak meriah sgt.. biasa2 je .. masih ada kunjung mengunjung ke rumah sanak saudara.. n yg paling penting menziarahi ke pusara arwah adikku.. dh 2 thn raya puasa tak dpt jenguk pusara dia.. padahal pusara dia adalah sgt dekat dgn umah tok aku.. menitik jugak air mata bila dok dpn pusara arwah.. yela.. baca nama arwah di batu nisan pun dh cukup buat aku sedih.. klu tak, time raya cmtu, dpt la kami adik beradik berkumpul.. erm.. yg pergi ttp pergi.. yg hidup perlukan teruskan kehidupan. kita yg hidup perlu beringat utk hari2 akan dtg.. n yg penting sedekahkan al-fatihah kepada org2 yg telah dahulu pergi meninggalkan kita.. sesungguhnya tempat kita pun di situ jugak.. smg roh arwah ditempatkan di kalangan org2 yg beriman.. aminnn....

ok.. go to hari raya ke-2 lak.. aku telah selamat pun menjalankan ibadah akikah untuk irfan pada hari raya haji yg ke-2.. alhamdulillah.. semuanya berjalan dengan lancar. ibadah akikah dijalankan di umah tok sebelah my dad.. FYI, umah tok my mom dgn umah tok my dad tidak lah jauh mana.. klu naik keta tak smpai 5 minit smpai kot.. dlm 1 daerah, 1 kawasan cuma berlainan kg sahaja.. so, lebih mudah kan?? compared to me?? hehehehe

so, kami 1 family (campur tok, mak sedara, bapak sedara, my dad, sepupu) telah share utk 1 ekor lembu.. 5 bahagian buat korban n 2 bahagian buat akikah.. then, masak2.. (bukan main masak2 tau).. majlis kenduri or makan2 diadakan.. mcm biasala suasana kenduri.. tak yah lah aku describe pjg2 kan.. so.. jom lyn pics.. tak byk sgt pics yg aku ambik.. ni pun curi2 ehsan dari phone en hubby..






kesian tgk lembu disembelih.. aku tak tgk pun.. sibuk dgn irfan kt dlm umah tok..


my dad sedang melapah daging korban+akikah


sanak saudara, jiran tetangga sume berganding bahu ..

darah penuh.. masa ni bau lembu sgt.. dh mmg lembu pun kan.. hehe.. slu kan beli daging dari market je.. so, tak de chance nk bau2 original lembu..


ok tamat entry ringkas ttg raya n akikah.. sory la.. otak aku skg mcm bluurr je.. nk story morry pun mcm tak kuar idea.

p/S : sorry, pics tak byk.. nti aku akan abstrak pic2 hari raya dlm entry2 yg asing2..

No comments: