Rajin2 la Click sini ye!!

Me & Hubby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 24, 2009

Pergi Tak Kembali.. Tanggal 6 Jun 2009


Tanggal 6/6/09

Kembalinya Arwah Zul Fadzli Jaafar ke Rahmatullah...

Allah lebih sayangka dia.. Dia?? itu lah adikku. nama yang kami sefamily panggil dia ialah "abg ngah" wlupun dia bknlah anak no.2.. arwah merupakan adik aku yg 2nd last..

Bln nov 2008 arwah telah dikenalpasti m'hidap kanser di hidung. setelah mengetahui arwah m'hidap kanser. arwah terus m'jlnkan rawatan kemotherapy n radiotherapy di Ipoh Specialist. Setelah 35x rawatan radiotherapy dijlnkan yang b'akhir pada bulan mac 2009, arwah kelihatan b'ansur pulih. wlupun rambutnya yg gugur akibat rwtn kemo, tp setelah rwtn selesai, rambutnya kelihat an lebat semula.. mgkin arwah akan pulih.. itulah yg aku fikirkan. start april arwah telah kembali ke sek spt biasa setelah 3 bulan MC m'jalani rawatan. tapi arwah hanya 4,5 hari je ke sek.

Mula2nya arwah hanya sakit sendi n tulang.. menurut kata doc, sakit tu mmg effect dari rwtn kemo yg telah arwah lalui.. tapi sakit makin hari makin kuat.. arwah mula sakit di dalam perut.. aku sendiri hari2 melihat p'deritaan arwah menahan sakit... kdg sakit sgt2.. kdg2 ok.. tapi yg aku lihat.. sakit lebih byk dari ok.. kesian sgt melihat arwah..

Tapi apa blh buat.. arwah hanya menahan sakit tersebut dgn m'ambil ubat thn sakit.. sehinggala pada 17 mei arwah ditahan di wad hosp manjung. sebenarnya dh beberapa kali arwah ke hosp seri manjung.. dorg hanya inject ubat thn sakit n menyuruh arwah pulang ke rumah.. tapi pada 17 mei tu, mmg arwah tlh dithn di hosp seri manjung. di sana pun tiada rawatan yg sesuai dilakukan. dia hanya diberi ubat tahan sakit n diinject.. setelah 5 hari di hosp seri manjung.. arwah dipindahkan ke hosp besar ipoh..

Di ipoh, keadaan arwah ttp sama.. menahan skit setiap jam.. n boleh dikatakan setiap masa.. arwah hanya diam hanya bila dia dapat tido akibat suntikan ubat thn sakit tu.. tetapi ujian dibuat ke atas arwah.. doc ada memberitahu bahawa kuman kanser tu dah smpai ke hati arwah.. setelah 5 hari di hosp besar ipoh, arwah dipindahkan ke hosp besar pulau pinang...

Di sana, arwah akan m'jlnkn rwtn kemo tapi rwtn t'sbt xdpt dilakukan krn arwah masih lagi sakit n x sihat.. setahu aku, bagi sesiapa yg nk m'jlnkn rwtn kemo, perlulah sihat.. wlupun demam, rwtn t'sbt xboleh dilakukan.

takkan la nk buat kemo dgn segera sdgkan keadaan arwah sgt teruk. bila sakit dia dtg.. dia akan m'raung2 kesakitan sehingga seluruh wad akan m'dgr jeritan n raungan arwah.. sungguh memeritkan.. aku yg tgk pun rasa x sanggup apatah lagi arwah yg menahan sakit tu..

Ujian demi ujian dijalankan.. sehinggalah ujian scope dijlnkn, doc mgesahkn bhw hati arwah dh rosak teruk.. doc ada mention, xguna buat rwtn kemo sbb kalau buat pun hanya menyiksa arwah.. sbb kemo tu mmg sakit (org ckp la aku tak penah rasa).. kita yg dgr ape yg doc ckp mmg dah fhm dah mksud doc tu.. mksudnya arwah takde hrpn utk hidup lama. hanya 50/50. sehinggalah sehari sblm arwah meninggal, doc plak m'gesahkn buah pinggang arwah rosak.. pg sabtu tu (hari arwah meninggal) arwah siap sedia utk m'jankn dialisis.. tapi Allah sygkan arwah.. x sempat nk m'jalani rwtn t'sebut, arwah pergi pada jam 11.15 pg.. sekurang2nya kurang 1 siksaan arwah utk buat dialisis.. sekurang2nya kami x lagi mlihat penyiksaannya menahan sakit... wlupun kami tak dpt jumpa dia lagi di dunia tapi kami semua redha.. mgkin ada hikmah.. mgkin jg kami akn jmpa arwah di akhirat kelak.. amin.

Sehinggalah hari akhir dia pada 6/6/09... dia pergi meninggalkan kami.. semoga rohnya tenang dan dicucuri rahmat.. smg juga arwah ditempatkan di golongan para mukmin.. Al-Fatihah.. aminn.. sesungguhnya kakak takkan lupakan abg ngah smpai bila2.. We all love u so much..

2 comments:

Mrs. Athir Oyugi said...

semoga arwah bsama org2 mukmin d sana..
amin..

mRs suMbody said...

sedeynyer aku bc yg ni ju..takziah..