Rajin2 la Click sini ye!!

Me & Hubby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 19, 2014

UPDATE : Monthly Check Up

Assalamualaikum wbt..


Utk mengabdikan semua perjalanan kehamilan aku, aku catatkan di sini .. my diary alam maya.. 

30/9/2014 - 'Kawan baik' lambat around 2 minggu so pagi 20/9 decide test sendiri-+ve

2/10/2014 (am) - confirm urine test di Klinik USM

2/10/2014 (pm) - confirm scan dgn gynae (Dr. Tan)


1st check up (Buku Merah) - 20/10/2014 (9 weeks)

Aku ke Klinik Kesihatan Ibu dan Anak Bukit Jambul, Penang untuk buat Buku Merah. utk 2nd pregnancy ni, aku kena tukar klinik iaitu KKIA Bukit Jambul sebab aku dah stay di kawasan lain. masa pregnant irfan, aku ke KKIA Taman Tun Sardon sebab masa tu aku masih menyewa di Taman Tun Sardon. Sekarang dah pindah rumah sendiri kena la ke klinik ikut kawasan tempat tinggal. tujuan sebab dalam tempoh kehamilan akan ada home visiting.

masa 1st check up.. alhamdulillah semua ok.. darah, BP, HB, berat (xbrp ok.. hehe..). 1st appointment selalu akan jumpa doctor utk scan. masa tu kandungan aku baru 9 minggu. So, doc tak nampak baby masa scan. Doc suruh scan lagi pada 2nd appointment. 


2nd Appointment - 18/11/2014 (13 weeks)

check up hari ni semua ok.. cuma berat turun 1.6kg.. aku takde alah apa2.. meloya ada cuma tak smpai tahap nak muntah.. ada la muntah 1x je sebab rasa tak tahan sgt..bila muntah rasa lega.. makan mmg sgt susah.. aku sekarang ni seorang food picker especially makan malam. alergik kepada nasi goreng kedai tomyam. nasi goreng home made ok.. tak suka makanan manis2 & oily.. tgh hari, tak boleh tengok n tak leh terbayang langsung nasi campur berlauk.. so, kesimpulannya nasi adalah sangat kurang makan.. unless masak sendiri without byk menu.

scan : semua ok.. baby ok.. aku nampak ada movement di situ.. Allahuakbar, rasa sungguh touching time tu.. sbb npk dlm perut ada makhluk comel bergerak.. what a wonderful feeling that time. pastu nampak heartbeat. Doc kata baby sume ok.. alhamdulillah.. 

next visit, it will be on 16/12/2014. aku kena minum air gula n ambik darah utk MGTT. FYI, abah aku ada diabetes.. so kena buat MGTT ni.. last pregnancy pun aku buat.. alhamdulilah takde kencing manis during pregnancy last time. hope kali ni pun sama jugak.. 





No comments: